úterý 15. července 2014

Garden Route za pár dnů

2. ledna nám přijela návštěva z České republiky, na kterou jsme se moc těšili. Konkrétně šlo o Martinova otce Míru a jeho dva přátelé Sašu a Petra. Kluky jsme v podvečer výše zmíněného dne vyzvedli na letišti v Cape townu a ubytovali ve Stellenboschi. Jelikož jsme je hned první večer nechtěli vrhnout do rušného a náročného prostředí jednoho z hlavních měst Jihoafrické republiky, zvolili jsme tiché vinařského maloměstečko, ne příliš vzdáleného od Kapského města. Zde měli kluci možnost se alespoň částečně aklimatizovat a zvyknout si na absolutně rozdílné teploty a kulturu.

První dva dny jsme strávili cestováním po Kapském městě a jeho okolí. Přeci jen nám v tuto dobu bylo ono prostředí již trochu známé a tak jsme měli možnost, ukázat jim, co má cenu vidět, a kam má cenu jet. První den kluci strávili na Stolové hoře. My jsme s nimi již nešli, jelikož jsme zde byli pár dní před tím. Kluci si zvolili poněkud pohodlnější cestu a vyjeli si na horu lanovkou, na níž bohužel čekali zhruba dvě hodiny. Zpáteční cestu dolů již šli pěšky. Bohužel, nic nedbali mých doporučení, že by se po sestupu hory měli trochu protáhnout. Toto vyústilo v několikadenní strádání, v rámci něhož měli problém sejít sebemenší kopeček, bohudíky jen směrem dolů.

Večer prvního dne jsme zakončili v kapském přístavu, kde jsme zahlédli nejenom tuleně, ale i vystoupení místních umělců, což se líbilo především Blundovi, Petrovo medvídku cestovateli, kterého s sebou vzal do Afriky. Blund si zde tak mohl zatančit s místními na podmanivé tóny tradiční hudby.

Druhý den jsme strávili ježděním po okolí Cape Townu. Navštívili jsme Simon’s Town a prohlédli si tučňáky, kteří zde přirozeně hnízdí. Také jsme klukům ukázali pár pláží a jeden z největších slamů, který se rozprostírá v okolí Kapského města. Završením dne se stal Mys dobré naděje. Cestou na mys jsme potkali skupinu paviánů, kteří se volně potulovali po silnici. Paviáni byli očividně zvyklí na lidskou společnost, zřejmě se v okolí místa, kde jsme je spatřili, vyskytovali pravidelně. Z tohoto důvodu zde byli i strážci, připravení zasáhnout, pokud by se někdo odvážil příliš blízko tlupě či naopak, pokud by opice napadla někoho z nás. Paviáni si zde dělali prakticky, co chtěli. Skákali po zaparkovaných autech a v nestřežených okamžicích se snažili okýnky dostat do vnitřku vozidel a něco ukrást. Na vlastní oči jsme viděli, jak jedna z opic ukradla jakési slečně kabelku, s níž pak vyšplhala na nedalekou skálu. Zážitek to byl skutečně neuvěřitelný, protože dostat se takhle blízko k opicím, které pro své velké zuby a sílu patří k jedněm z nejnebezpečnějších zvířat země, se ani mně a Martinovi za celou dobu pobytu nepodařilo.

Po tomto zážitku jsme pokračovali k Mysu dobré naděje. Mys se nachází nedaleko Kapského města a patří k nejnavštěvovanějším místům celé provincie a to především pro svou pokroucenou minulost, kdy zde ztroskotalo mnoho lodí. V okolí tohoto místa jsme samozřejmě nenavštívili pouze mys samotný, ale vyšlápli jsme si i k nedalekému majáku.

Cestou zpět jsme ještě projeli silnicí  Chapman’s Peak Drive, což je cesta, která vede několik desítek metrů nad mořem a je prakticky vysekaná do okolních skal. Pro jedinečné výhledy, které silnice umožňuje a které nejsou přístupné žádným jiným způsobem, má tato cesta svůj vlastní název. Noc jsme strávili ubytováni ve Stellenboschi, kde si kluci ještě stačili dát koupel v bazénu.

Třetí den jsme opustili Stellenbosch a vydali se směrem na východ. Měli jsme v úmyslu, ukázat klukům ta nejzajímavější místa z celé Garden Route, kterou jsme dva týdny před tím s Martinem celou sjezdili. První zastávkou ještě v okolí Kapského města byla ochutnávka vína. Jak jsem již psala v předešlém článku, kluci se zprvu na ochutnávky příliš netvářili. Po první však změnili názor a tak jsme následující dny museli absolvovat ještě další dvě. Třetí den jsme se snažili přiblížit co možná nejvíce ke Střelkovému mysu, nejjižnějšímu místu celé Afriky. Cestou jsme tak projeli městečkem St. James, kde jsme klukům ukázali nejenom dům, v němž jsme strávili vánoční svátky, ale i místní vyhlášené barevné domky na pláži. Dále pak jsme projeli městem Hermanus, kde jsme bohužel tentokrát žádnou velrybu nespatřili, a městečkem Gans Bay, kde jsme nakonec strávili noc. V tomto městečku jsme našli nejenom velmi příjemnou námořnickou hospůdku, ale pokochali se i překrásný západem slunce, při němž žhavý kotouč zapadal přímo do oceánu.  Kupodivu nalézt takovéto místo, není v Africe až tak úplně jednoduché.
Čtvrtý den jsme se vydali do vnitrozemí, konkrétně do městečka Oudtshoorn, které je proslaveno nejenom svými vysokými, často až nesnesitelnými teplotami, ale také chovem pštrosů. Ještě před tím, než jsme sem ve večerních hodinách dorazili, jsme však navštívili Střelkový mys, místo, kde se setkává Atlantský oceán s Indickým. Poté jsme už směřovali severovýchodně. Projeli jsme horským průsmykem Tradouws, jež byl lemován řadou vodopádů, a ocitli se tak na Route 62. Route 62 je silnicí, jež je v Jihoafrické republice velmi dobře známá a to především pro své panoramatické výhledy. Cesta je velmi často srovnávána právě s vyhlášenou Garden Route. Do Oudtshoornu jsme dorazili se západem slunce, ubytovali jsme se v jedné z místních ubytoven a strávili zde naši pravděpodobně nejteplejší noc v rámci celé Garden Route.

Následující dopoledne strávili kluci na pštrosí farmě, kde jim sice nedovolili kvůli váhovému handicapu na pštrosech jezdit, zato jim umožnili pštrosi krmit a také chvilinku postát na jejich vejcích. Sami se tak na vlastní kůži přesvědčili o odolnosti pštrosího vejce. Nakonec jsme si v Oudtshoornu jednoho vejce koupili, načež ho kluci následující ráno připravili k snídani. Pátý den jsme také navštívili vinařství a užili si tak naší poslední ochutnávku vína. Na cestě zpět na pobřeží jsme opět projeli několika průsmyky, které nám nabídly neuvěřitelné výhledy po krajině. Odpoledne jsme strávili v městu Knysna, které je vyhlášeno především chovem ústřic. Tentokrát jsme neodolali a v místním přístavu ústřice okusili. Nevím jak ostatním, ale mně osobně příliš nechutnaly. V Knysně jsme také navštívili místní oblast jezer a samozřejmě zdejší výhled na oceán, který proslavil celé město a jenž bývá častým motivem pohledů z Garden Route.

Noc jsme strávili v ne příliš vzdáleném městě Plettenberg Bay. Knysna byla posledním městem, které jsme s Martinem v rámci naší předešlé cesty po Garden Route navštívili. Zbytek cesty až po Durban, město nacházející se na západním pobřeží Jihoafrické republiky, kde jsme téměř před půl rokem strávili víkend, byl pro nás velkou neznámou. Oba jsme se tak těšili, co si pro nás jihovýchodní pobřeží země připravilo za překvapení.  Více viz. článek: Jihovýchodní pobřeží Jihoafrické republiky.